Competitie? Ik heb dat nooit goed gesnapt.

Ik ben dat zondagskind dat zich verwondert over haar omgeving. Ik volg enthousiast een vlinder in volle bewondering voor de creatie ervan. In bewondering voor de bloem op waarop ze landt.. én volg vanzelf mijn aandacht als het ergens anders naartoe getrokken wordt.

Ik zie de samenhang van het geheel, hoe alles bijdraagt aan elkaar.
Wellicht is dat de reden waarom ik nooit gesnapt heb waarom zoveel belang gehecht word aan competitie. Wedstrijden waarbij 2 of meerdere teams het tegen elkaar opnemen. Aparte kampen. De meeste punten scoren. De beste van de klas zijn ...

Het begrip van samen creëren en spelen just om the fun of it.. lijkt bizar te zijn. Dat levert niks op, daar valt niks mee te verdienen of te winnen. Terwijl voor mij, juist daar, de verrijking in zit - het bijdragen aan elkaar.

Wat als er meer mogelijk is dan wat ons is verteld?

Wat als we gewoon kunnen spelen met elkaar en juichen ongeacht wie er een goal maakt? Hoe kan dit beter uitpakken dan we ooit voor mogelijk hielden?

Samen spel.

Er is geen competie.
Niet in een spel noch in het leven.

Er is alleen creatie.
Keuze.

Als ik een ander veroordeel omdat die iets heeft wat ik niet heb of mezelf met iemand vergelijk en me kleiner maak, kies ik voor gebrek. Alsof er geen plaats is voor ons beiden om te creëren.

Zou een oneindig wezen ooit kiezen voor competitie? 

Kiezen voor gebrek of competitie zijn slechts afleiders. Ze weerhouden mij van mijn eigen potentie. Ze zijn als het ware gecreëerd om mij klein te houden.

Wat kies jij?
"Oh nee wat die heeft, kan ik dus niet hebben."
"Oh nee, waarom die wel en ikke ni?"
"Oh nee, wat heeft die wat ik niet heb?"
"Oh nee, ik moet mij afschermen anders gaan ze met mijn ideeën lopen."
"Oh nee, ik moet beter zijn, ik wil de beste zijn."

Hoe meer we aan elkaar bijdragen, hoe meer we elkaar optillen. 

Hoe plezanter het is!
De volgende keer dat je een ander ziet met iets wat jij wilt, zeg dan:

Ik zal hebben wat zij heeft.
Wat is er voor nodig voor mij om zo te creëren?

Deze vragen plaatsen jou in een staat van bijdrage in plaats van competitie.


Comments