Ik zit tegenaan een plafond

 Note: wat kunnen mijn vragen en ervaringen aan jou bijdragen?

_ _

Het stagneert.. ik zit als het ware tegenaan een plafond. Ik zit tegenaan de grens van mijn vrijheid dat ik zelf heb vastgelegd, ergens ooit.. Sinds ik een paar weken geleden het audioboek Joy of business heb gekocht én een vraag heb gesteld over geld en mezelf zijn, is er het één en ander aangeraakt.
Ik merk op dat ik me verzet. Tegen een moeten, een vorm dat me zal beletten om te groeien. Eigenlijk is het andersom.. alles is het tegenovergestelde van wat het lijkt te zijn én niks is het tegenovergestelde van wat het lijkt te zijn.

Ik zit in een impasse. Een soort afwachten.. tot de sluis opengaat. Ik heb de werking van de sluis in handen. Ik ben de kapitein en beslis dat de sluis dichtblijft. Ook al heb ik vragen gesteld naar meer en meer ontvangen. Ook al wil ik vooruit. Ook al wil ik uit de huidige situatie.. de sluis blijft toe. Omdat ik ergens van overtuigd ben dat als ik de sluis openzet.. er iets zal gebeuren dat ik (nu) niet wil. Sinds de vraag, is ineens heel den rataclam over ondernemen weer 'aan' gezet. Er zit verdriet, er zit een twijfel, er zit een 'moeten'.
Mijn ouders waren zelfstandigen en hebben heel hun leven kei hard gewerkt om brood op de plank te krijgen. 'Klant was koning maar geen keizer.' Ik heb altijd geweten dat ik dat niet wilde. Zo hard werken, zoveel 'moetes', zoveel opzij zetten.. nee, dat nooit.

Ook het idee dat ik als ondernemer vooral moet zorgen dat ik genoeg verkoop om breakeven te draaien én liefst nog meer om van te leven én liefst nog meer om overvloedig te leven.. Daar heb ik écht een hekel aan. Ik wil gewoon mijn aandacht volgen en creëren vanuit het niets, alleen of met mensen die ik ontmoet. Ik vind het fijn om zomaar te zijn. Zijn en niks hoeven, oneindige ruimte dat is wie ik ben. Niks moeten..

En dus.. kwam ik in mijn eigen vaarwater terecht waar nog het één en ander aan oordelen, projecties, verwachtingen, definities, conclusies, .. mijn doen en laten definiëren: wat moet ik doen als ondernemer - hoe moet ik geld creëren - hoeveel producten en/service moet ik aanbieden - hoeveel deelnemers moet ik aantrekken - hoeveel onkosten heb ik - hoeveel hou ik over? En al diene shit!

En als alles mogelijk is.. wat is er dan mogelijk voorbij aan: het klassieke ondernemerschap, 
de gekende structuren, geld 'verdienen', sparen,..

Wat is er mogelijk aan geld ontvangen voorbij aan wat ik dacht mogelijk te zijn? 

Ik weet dat als ik voorbij het plafond ga, als ik mijn verzet ophef.. het zal stromen.. Want ik ben een ondernemer in hart en nieren ;c) dat krijg ik terug van zoveel mensen om me heen. Het mooie is dat ik altijd van het één naar het ander ga.. Spontaan.. omdat het zo is: van natuur naar in den hof creëren naar grafsch ontwerp naar fotograferen naar gesprekken naar vragen stellen en meer bewustzijn faciliteren, keuze en oneindige mogelijkheden naar een brede glimlach bij de bakker naar een zwaai op straat naar iemand naar at random gesprekken naar schrijven en delen naar zomaar kleuren naar collages maken naar inzichtkaarten maken op maat naar terug naar den hof en eetbaar groen naar en genieten van al wat ik overvloedig en rijkelijk ontvang: adem - hemelsbreede lucht - ontelbare blaadjes groen - wind - glimlach hier en daar - zomaar zonnestralen nnaar overduidelijk vervuld van dankbaarheid genieten naar..
Het wisselt voortdurend en ik weet zelden van te voren wat ik ga creëren..

Ik wil zijn dus hoe kan ik rijkelijk ontvangen door te zijn?

Wat zijn de oneindige mogelijkeden om geld te laten verschijnen met het plezier van mezelf te zijn? Durf ik te ontvangen wat ik weet dat mogelijk is en toch niet voor durf te kiezen?

Zo duss..

Wat heb jij al ontvangen voorbij aan de do's en dont's van het ondernemerschap? Ik lees het graag ;c)

Comments