Waar leg ik mijn zakdoek (focus) neer?

Ik zit op mijn terras als ik dit schrijf, mijn blik valt op de dikke (inmiddels) strengen bramen die uit de haag komen. Het zijn er véél, teveel naar mijn goesting! En ja, ik vind er wat van. Al enkele jaren, zogoed ik deze plek bewoon, vecht ik tegen de bramen uit de hof van mijn buurman. Ik knipte ze altijd af en maakte de haag zo goed al kon vrij van de bramen, echter voor een keer liet ik ze groeien. Voor mij staan die enorme, lange en ook wel prille stengels bramen voor 'onrecht' (komt in me op).

vechten tegen onrecht 

Het gevecht van jaren, mijn frustratie en mijn weerstand - tegen het gedrag van mijn buurman - levert uiteindelijk niets op van wat ik verlang. Ik verlang naar een, zo nu en dan, geschoren haar die er netjes, organisch bij ligt en straalt van gezondheid, rust uitstraalt, een tevredenheid. Wat ik al 6 jaar ervaar is iets anders.. en des te meer ik er kritiek op heb, des te meer de haag op plaatsen sterft. Hoe meer oordeel ik erover heb/er aan geef, hoe meer ik die energie ontvang en de haag aftakelt, om het zo te zeggen.

bron van mijn oordeel

Ik ga de stengels afknippen en mijn focus elders neerleggen. Ik wil me richten op de bron van mijn oordeel, op het willen bewijzen (laten zien) hoe 'slecht' de buurman bezig is. Hoe opzettelijk hij de boel laat verloederen.. Hoe onoprecht hij werkelijk is. Echter hoe meer ik mezelf inlaat met het machtsspel, hoe meer in erin verdrink en letterlijk in "verstrengeld" raak! Zoals de stengels van de bramen die zo ver kronkelen tot ze een nieuwe voedingsbodem gevonden hebben en HOPPA daar wortels maken om van daaruit opnieuw te vertrekken en te vermenigvuldingen.

waar werk ik nog hard aan, dat als ik er niet hard aan zou werken, ineens veel meer genot, plezier en flow mijn leven zou instromen?

Dus ja, wat zit er onder mijn oordeel? Ik las net dat achter een oordeel een angst zit. Een angst bij de persoon die oordeelt. Bij mij dus ;c). "Wanneer iets angst gedreven is dan heeft deze persoon in zijn of haar basis een angst om dood te gaan, dat is de reden dat er gereageerd wordt met een oordeel." - Willemijn Trip.

Dus daar wil ik me nu op richten om dat helder te krijgen om de 'stekels' in deze situatie boven water te krijgen. Zodat ik mijn trilling kan opschonen én datgene kan aantrekken waar ik naar verlang...!

©Tania Maria Vanhoof 2013
 

Zoiets.. daar vertoef ik.

_Tania Maria 

Zaterdag 14 september 2024   14:33

 

Comments