De schat die jouw zwangerschap en geboorte is

Ik zit aan tafel en verwonder me, de zon valt net binnen door het raam wat het licht ineens verlicht en warmer maakt! Hmm.. mijn lijf zucht vanzelf en de zon schijnt haar stralen nog stralender bij me binnen en op mijn gezicht! Hmm, ik fleur he-le-maal op!! 

HMMmmm mijn schouders trekken zich vanzelf op, het voelt als een knuffel aan mijn hals, de klank van een diepe "hmm" klinkt en mijn voeten ttrappelen als vanzelf.. breeede glimlach als ik dit bewust typ. Diepe zucht "haaaa..". 

Heerlijk toch? Als vanzelf reageert mijn lijf en verandert mijn energie! Hoppa, kedengg, ketchingg. Mijn lijf rekt zich uit met een bolle rug, mijn armen strekken zich, mijn handen ineen.. ik zucht..

Ik ont-span. haha 

En zo gemakkelijk dus, allemaal haast on-bewust als ik er niet stil bij sta. 

Ik las op de openbare community van Willemijn Trip een vraag over een geboorteverhaal wat me zo veel inzicht verschafte over het leven van een vriendin. Zij deelde enkele weken geleden mee waar ze herhaaldelijk (in haar leven) tegenaan loopt zonder te beseffen waarom. We lazen in het boek van Willemijn over "Jouw goud" en de kwartjes vielen én nu voor mij nog meer.. Want hoe langer en hoe meer ik me verdiep in deze wetenschap, hoe meer inzicht ik krijg in mijn eigen functioneren en hoe meer ik ont-dek bij anderen. 

©Tania Maria Vanhoof 2023

Curieus écht! Hoe treffend en soms hoe schrijnend (als ik er dat label aan mag geven) de levens van mensen zijn die helemaal te herleiden zijn tot prille ervaringen van de conceptie, zwangerschap en de geboorte. Het effect bij moeder en bij vader en bij de omgeving, hoe zij reageerden op het nieuws.. én hoe het lichaam 'zorgt' voor een oplossing! 

Het effect van onverwerkte levenssituaties van mensen in ons familiesysteem en hoe deze mentale stukken, fysiek worden bij de volgende generatie(s). En hoe treffend het te herleiden is, geniaal! terug te voeren om dan ont-dekt te worden, blootgelegd, helemaal doorvoeld om dan te mogen verdwijnen, oplossen zodat de spanning in iemands lijf of handelen kan verdwijnen..

ZONDER oordeel of met de vinger wijzen.
MET liefde en begrip.
LIEDEVOL loslaten eens het doorvoeld is omdat het helemaal zijn/haar plk gekregen heeft.

En het vraagt inzet, een besef en willen doorvoelen én willen teruggaan in de tijd om te zien en ervaren wat aan de oorsprong ligt. Om dat het handelen van de jeugd, kinderen, ... te kunnen gebrijpen.

En dat.. vind ik zoo fascinerend!
Omdat het me dichterbij zachtheid brengt, oordeel kan laten en kan kijken met andere ogen. Bereidwillig kan zijn naar de jeugd van tegenwoordig, naar mijn eigen ouders, naar mijn eigen familie.. Ik glimlach, ik vind het zelf nogal makkelijk klinken en dat is het helemaal niet. 

En toch.. soms als vanzelf, is daar ineens een ander emogelijkheid, een makkelijk loslaten van een gedrag omdat het niet meer dient, omdat de energie verschoven is, omdat er iets in het systeem is opgelost..

En dat wens ik van harte - iedereen - toe, ook al zullen groepen mensen mogelijks daar geen bewustzijn in krijgen en zich zullen laten beïnvloeden door inprentingen uit een (ver) verleden. En dat is prima zolang ik er zelf niks meer van vind. Want zolang er nog iets wringt, ik nog met de vinger wijs, iemand of iets mij irriteert, zolang zit er nog iets onopgelost, iets on-bekeken..

Dat ..daar..

_Tania Maria
donderdag 26 september 2024  12:16

Comments