Don't tell, listen to.. or buy a story*

Hoe meer ik in vraag ben om te weten wat ik echt wil, hoe meer helderheid ik krijg aangereikt in allerhande situaties. Zoals mijn deelname aan 'Turnhout by Night' zaterdagavond waar ik gepakt met mijn fotocamera en goesting met een buurvrouw en haar vrienden op pad ging. Al gauw bleek ik de enige in het gezelschap te zijn die zich enige tijd verwonderend om zich heen keek, ter plaatste bleef staan om te luisteren, te zien, te ervaren.. Op regelmatige momenten zag ik het clubje verderop op mij wachten. Eigenlijk kreeg ik al een hint op de verzamelplaats voor aanvang van de wandeling dat ik afdeed als:"Geef het een kans."  Interessanter werd het toen ik bekenden tegenkwam op locaties her en der en mezelf hetzelfde VERHAAL hoorde vertellen. Dat zij 'stappers' waren en zelden bleven staan én ik geen ruimte had om alles volwaardig te beleven. Ik hoorde de verontwaardiging in mijn stem, voelde binnenin de ontevredenheid groeien alsook de keuze om op eigen tempo te ontdekken. Zogedacht, zogezegd en niet zogedaan. 

Interessant. Alles gebeurt in mijn voordeel
 
De ochtend erop dook ik meteen de zwaarte in van de ervaring. Daar werd ik niet vrolijk van en koos resoluut voor de erkenning van mijn keuzes: ik bleef een verhaal vertellen en waarmaken; ik maakte de ander de reden van mijn frustratie; ik zei geen stop, ik verbrak de verbinding niet; ik negeerde mijn eigen weten. Energie begon te verschuiven, ik geeuwde, mijn ogen traanden etc. én kon bij mijn dankbaarheid komen. De pittige ervaring reikte me helderheid en duidelijkheid aan van wat ik wel wil en wat niet (meer).
 
Trouw zijn aan mezelf;
in overgave durven gaan;
hints durven vertrouwen;
mezelf vragen stellen en ernaar handelen;
stop zeggen;
mijn tribe, wie wens ik als gewenste metgezel?
 
En zo.. in het waarmaken van een verhaal ontken ik mijn weten en mijn vermogen om vrolijk, hartelijk, vervullend, rijkelijk, verbindend, overvloedig, dankbaar, in overgave, responsable het leven te ervaren.
 
--
*Titel komt uit het boek: 10 Keys of Total Freedom - Gary Douglas

Comments