Laten we de dooddoeners eruit laten..

Note: deze blog verwijst naar mijn antwoord - op de actie Hertelijke Buurten van stad Turnhout - die ik zonet de deur uit deed
_ _

Actie stad Turnhout

We gaan een bijzondere decembermaand tegemoet: geen kerstmarkten, geen optredens en geen grote familiefeesten. Maar we kunnen zeker nog de sfeer en de gezelligheid van de eindejaarsfeesten redden binnen onze huishoudens. En binnen onze eigen buurt!

Doe daarom mee aan onze actie Hertelijke Buurten en win mooie prijzen!

Hertelijke tuinen en gevels
We reiken een prijs uit voor de mooist versierde en verlichte gevel of voortuin. Schrijf je je in voor die wedstrijd, dan krijg je van ons sjablonen en stiften om je ramen mee te versieren. Warme wensen voor je buren fleuren niet alleen je huis op, maar ook je straat. De winnaars krijgen Turnhoutse cadeaucheques.

Hertelijke straten
Je kunt ook afspreken met de buren om allemáál met licht en decoraties aan de slag te gaan. Schrijf je je gezamenlijk in, dan maak je kans op de titel van ‘mooist verlichte straat’. Bouw je een kerststal of een sfeervol tuintje op openbaar domein, dan kun je ook daarmee nog een prijs winnen. Als je per straat deelneemt, krijg je een startpakket met buitenverlichting op batterijen. De pakketten zijn natuurlijk maar een hulpmiddel: wat je vooral nodig hebt om te winnen, is veel fantasie en creativiteit.
De winnaars krijgen een buurtcheque zodat de verloren feestdagen goedgemaakt kunnen worden wanneer er betere tijden aanbreken. 



Mijn gedacht

'k Zie de intentie van verbondenheid om buurten en buren te verbinden.
Echter 'het winnen van mooie prijzen' stuit me tegen de borst. Ik merk dat ik een oordeel heb op de actie. Enerzijds deelt de stad fikse boetes en moet je geld betalen als verbinden het thema is anderzijds delen ze cheques uit om verbinding te stimuleren. Hoe kan verbinding zo 2 totaal verschillende acties in zich dragen? 
Verbod en Stimulans.

Hoe fijn zou het zijn als er oprechte vraag was naar verbinding?

Dat de overheidsmaatregelen geen deel zouden uitmaken van de reden om te versieren? Dat de stad zou kiezen voor een andere aanpak. Eén van verbinden op een andere manier: oprecht elkaar de hand schudden. Desnoods met een handschoen om, ’t is toch den tijd van kou en winter.

NJ wenskaartje 2006

Laten we de dooddoenders erbuiten laten 

'Dat mag niet. .. Het gaat om de zorg dat de ziekenhuizen te vol zullen liggen.'
Laten we kiezen voor vertrouwen en innerlijk weten wat juist is voor ons en wat niet. Als iedereen de aandacht vestigt op hoop en vertrouwen door af te stemmen op de innerlijke gps, dan is er geen angst. Toch niet in de mate zoals ze nu voorkomt. 

Dan zorgt iedereen voor elkaar in plaats van - uit schrik voor de dood - elkander te veroordelen. Althans er is een groep mensen die daarvoor kiest. 

Ik kies bewust voor een andere mogelijkheid

Dus nee, ik vermoed dat mijn buren de lichtjes op eigen initiatief hebben opgehangen of omdat VTM enkele weken geleden passeerden.. Ieder zijn eigen reden, daar mag ik mee zijn.

Ik ben voor verbinding op natuurlijke wijze!
En vind de lichtjes her en der wel voor sfeer zorgen! Doch het doen om iets te winnen omdat er nu eenmaal een verbod is op samenkomen.. vind ik een aantal bruggen te ver.

Laten we een brug slaan om andere redenen..

Wat is er nog meer mogelijk?
Hoe wordt het nog beter dan dit?

"Wat als we alles wat we besloten, beoordeeld & geconcludeerd hebben over wat niet mogelijk is voor ons, ons leven, ons bestaan, ons lichaam & onze toekomst zouden laten gaan...? 

Wat is er nu mogelijk?"

Comments