OKE, ALS IK GEEN DRAMA ZOU KIEZEN..

wat is er dan nog mogelijk om uit te kiezen? Gisteren heb ik die kant gekozen dat ik gewend ben, om al het verdriet, de diepe pijn en alle standpunten over mezelf toe te laten die me als een vod doen voelen, uitgewrongen, klaar om weg te gooien.

drama

en toen kwam er de vraag.. als ik geen drama en trauma zou kiezen, welke keuzes heb ik dan nog? ik heb oneindig veel keuzes om uit te kiezen én ja.. de éné zit er al meer (leven) ingesleten dan de ander én.. gisteren zei iemand tegen mij: "en morgen is er een nieuwe dag" én die begon vandaag voor mij om 05 uur. Dus ja.. no more suffering.

wat is er mogelijk voorbij aan 'afzien'?

dus daar ben ik nu.. en ik zal niet zeggen dat ik nooit teruggrijp naar afzien, dat heeft ergens wel iets én.. EN wat als het ook gemakkelijk kan? wat als het plezierig kan zijn? VERANDERING. ergens merk ik een "dûh!" op. Hmm.. ik glimlach, want dat is de gewoonte die spreekt. dus ja, ik trok net een quote en het was er één van Leen Vangeebergen uit haar boek 'Vrijaf' (vermoed ik). 

 

Haar boek gaat over seksuele burn-out en ik ben benieuwd wat deze quote, dit boek me op dit moment te vertellen heeft als ik me afvraag hoe ik voorbij het trauma, drama van afzien kan kiezen?

leven ontrafelen

ik erken dat ik oneindige mogelijkheden heb om mijn lijf en leven te creëren.
ik erken dat drama en trauma zwaar aanvoelt.
ik erken dat wat zwaar aanvoelt voor mij, een leugen is, dat er iets anders mogelijk is.
ik erken alle keren in tijd, ruimte en dimensies dat ik voor drama koos als enigste middel om mijn gewaarzijn voor meer mogelijkheden af te zweren.
ik erken dat in tijd, ruimte en dimensies dat ik spontaniteit, onbevangen zijn de rug toekeerde omdat het gevaarlijk was.
ik erken dat ik mijn onbevangen zijn de kop indruk om in deze realiteit mee te kunnen omdat hier alles moeilijk is, moeizaam, afstandelijk, doods, kil en op automatische piloot gaat.

als ik niet op automatische piloot zou leven - uit schrik voor represailles voor het anders zijn
- wat zou er dan nog meer mogeliijk zijn?
- hoe zou dat eruit zien?
- wie zou ik zijn?
- wat zou ik kiezen?
- et wie zou ik zijn?

automatische piloot dus.. dat zit iets.. in de verte.

Ik kies drama op automatische piloot.. Mijn oog valt op een eerdere blogpost van 21 januari dit jaar en ik lees en ga terug in herinnering. Ik sta ineens in de sneeuw en de regen op de Merodelei met een gebroken fietssleutel en een fiets die op slot is. Het is een schrijfsel over OVERGAVE, ik glimlach.. én wat een dag dat me dat was! 

en ja, die overgave, leven vanuit overgave, dat koos ik in het begin van dit jaar

bijzonder om nu aan deze andere kant herinnerd te worden voorbij aan afzien. mezelf overgeven aan het leven en vertrouwen dat ik niet val omdat het leven me steeds opvangt als ik daarvoor kies. als ik durf te vertrouwen op dit vaststaand gegeven. en ik besef dat drama iets anders is dan het weten, innerlijk dat het leven me altijd opvangt. gisterenavond zag ik zo'n glimps, een besef dat ik tot hiertoe altijd de kansen heb gekregen die anderen niet hebben: qua ruimte om mezelf te exploreren, op een pek in een land dat zelden natuurrampen ken etc. en nee, het ging niet zonder slag of stoot én ja, ik ben vaak door de mazen van het beperkend net geglipt om andere mogelijkheden te mogen ervaren.

dus dat..dat dus :c)

ALS IK KIES VOOR OVERGAVE..

hoe heb ik dan mezelf lief?
hoe heb ik dan een ander lief?    
                                                   
wie ben ik dan?

alle muurtjes dat ik automatisch heb opgetrokken, verlaag ik, verlaag ik, verlaag ik.. hmm, automatisch zucht ik.. diepe zucht! hèhè Alle barrières dat ik van anderen gewaar word retour afzender. Wow diepe geeuw, ja.. 

als ik voor overgave kies, hoe hartelijk, zorgend, erend, koesterend, betrokken, overvloedig, zaalig, vrolijk, vervullend, verrijkend, kan ik vandaag beleven?

Hoeveel uitnodigingen mag ik vandaag ontvangen?
Hoe anders mag ik vandaag zijn dat iets anders creëert?

Dat, daarmee begin ik nu aan deze dag.
<3



_TM 15.08.23 moederkesdag!

Comments