Als ik wijs naar een ander, wijzen er 3 vingers naar mij terug

© Tania Maria Vanhoof 2007

Aangeraakt, ik ben serieus aangeraakt en the main energy about it is 'mother energy'. Being or feeling safe as a child. Gisterenmiddag trof me iets waardoor ik enorm werd aangeraakt, sindsdien ben ik van de leg. Ik hoor mezelf thuis roepen, felle dingen zeggen en in de toekomst kijken "als dit dan..  en zéker niet dat!"
Aan éne kant wil ik meteen de felheid eraf halen, aan de andere kant erken ik dat het er mag zijn. Als alles wat is aangeraakt in mij een stem heeft gekregen, kan ik iets anders creëren voor mezelf. Compassie. 

Het gaat over: verraad / alleen gelaten zijn / schijnveiligheid /dingen die niet zijn zoals ze lijken. Ook al is mij niks aangedaan, toch ben ik enorm aangeraakt in een stuk waarvan ik het einde nog niet in zicht heb. Ik ben uitgeput, ik ben moe en moe zijn, komt nu in me op, kan ook een redmiddel zijn om het buiten mij te houden. Ik merkte op dat het moeilijk is om heel kwaad te zijn op iemand zonder me te verontschuldigen in het moment omdat ik weet dat ik grof ben in mijn taalgebruik en stem. Enerzijds voelde het goed, anderzijds oncomfortabel. Ik wil de ander niet kwetsen. 

Om dan te merken dat de ander geen zelfbewustzijn heeft, wel iets inziet en vervolgens kiest wat er haaks op staat.

Welke rode auto is hier aangeraakt dat ik mag erkennen?
Welk brokconflict kan ik niet verteren?
Waar lijk ik last van te hebben?
Waar ben ik bang voor?
Wat heb ik vroeger ervaren?
Waar heb ik allerlei oordelen over, waar vind ik er nog wat van?

Als ik wijs naar een ander, wijzen er 3 vingers naar mij terug.
Waar kan ik het niet omarmen, waarom geeft dat een onveilig gevoel in mij?
Hoe kan ik, wat ik onveilig vind, omarmen in mezelf om mezelf open te stellen?

Openstellen omdat het leven mij precies geeft wat ik nodig heb. Als ik het op mezelf betrek, kan het daardoor ont-spannen, kan ik opnieuw veilig gaan voelen bij mijzelf. Kan ik me openstellen voor de dingen die buiten mezelf zijn. Dus hoe de ander reageert, is een oplossing voor mij én mag ik kijken wat dat in mij zou kunnen oplossen, welk conflict dat in mij zou kunnen open-maken. 

Als ik opmerk dat ik me er onveilig bij voel, hoef ik slechts die onveiligheid / verlaten zijn / schijnveiligheid te voelen in mezelf. Als ik dat in mijzelf en in mijn systeem voel, is alles wat buiten mij is, een stuk minder onveiliger. 

Dat is de manier opdat ik me veiliger bij mezelf zou kunnen voelen.


 

Dus ja, daar vertoef ik.. met vallen en weer opstaan, naar mezelf kijkend en naar de ander. Mezelf toestaan, helderheid creëren en iets anders kiezen.


_Tania Maria
Zondag 20 oktober 2024  18:21

Comments